B.R.T (بي . آر . تي)
B.R.T (بي . آر . تي)
دروغ بزرگِ قالي باف

چندي است كه خط ويژه اتوبوس از تهرانپارس تا آزادي كه شهرداري تهران نام B.R.T (بي . آر . تي) رو روي اون گذاشته به بحث داغ بلديه تهران با دولت و نقل محفل رسانه هايي كه چشم ديدن دولت رو ندارن، تبديل شده.
اين خط ويژه محصور! كه سردار، دكتر، خلبان، شهردار پايتخت، جناب مستطاب قالي باف ميفرمايند طرحي من درآوردي است كه نميشه نام B.R.T (بي . آر . تي) روي اون گذاشت.
اصلا B.R.T (بي . آر . تي) چيه؟
B.R.T مخفف واژه Bus Rapid Transit به معنای تحت الفظی، "اتوبوس سريع السير حمل و نقل عمومي"است كه واژه "اتوبوس ويژه تندرو " براي به كار گيري در ايران به فرهنگستان زبان فارسي پيشنهاد شده.

اين شيوه حمل و نقل عمومي در بسياري موارد همچون تهيه و دريافت بليط ، ايستگاهها و ... شبيه به خطوط ريلي (ترانوا و مترو) است. معمولا ايستگاهها در وسط مسير حركت اتوبوسها قرار دارند و مسافران از دوسوي خيابان به وسيله زير گذرها و گاهي موارد روگذرها وارد ايستگاه شده و اتوبوسها نيز مسافران را از طريق دربهاي سمت چپ تخليه و سوار مي كنند يعني اتوبوس ويژه اي كه درب آن سمت چپ قرار دارد. درست برعكس اتبوسهاي فعال موجود در كشور.
فقط كافيه كه با ماشين از تهرانپارس تا آزادي رو يه بار با ماشين يه دور بزني تا متوجه اين موضوع بشي كه شهرداري محترم تهران نه تنها هنوز ايستگاه اتوبوسي در اين مسير وجود نداره بلكه محلي براي ورود مسافر نيز هنوز به چش نميخوره. بيچاره مردمي كه براي سوار شدن به اتوبوس بايد پرش از مانع رو در سطح تيم ملي بلد باشن تا با پرش از روي نرده هاي خط ويژه خودشونو به اتوبوس برسونن.
شنيدم كه شهرداري اخيرا گفته قصد داره سفارش توليد و خريد اتوبوسهايي با درب چپ رو به يك شركت خودرو ساز خارجي بده .
حالا كمترين مدتي كه براي توليد و تحويل اين اتوبوسهاي چپ در متصور هستيم (با كمال خوش بيني) سه ساله يعني حدودا سال ۱۳۹۰در حالي كه در طرح جامع ترافيكي تهران بايد تا همان سال ۱۳۹۰ ،خط ۴ متروي دقيقا زير همين خط ويژه (آزادي ـ تهرانپارس)به بهره برداري برسه كه اين نشون ميده هزينه هاي متحمل بر مردم پايتخت براي خريد اتوبوس و ساخت اين خط ويژه واقعا توجيه نداره و اين طرح فاقد صرفه اقتصاديه ضمن اينكه در تمام دنيا B.R.T به عنوان مكمل مترو عمل ميكنه نه به عنوان رغيب.
راستي تو پرانتز بگم اگه شهرداري پول خريدن اين اتوبوسها از شركت هاي خارجي رو داره بهتره كه از خر شيطون پياده بشه و بدهي خودشو به شركتهاي خودرو ساز داخلي بابت ۵/۱۷ درصد سهم شهرداري در اتوبوسهاي تبصره ۱۳ بده تا به توليد داخلي هم كمك كرده باشه.
ضمنا عزيزان شهرداري تهران براي اينكه سرعت اتوبوسها رو زياد كنن اكثر تقاطع ها رو بستن كه اين كار هم مشكلاتي رو براي آمبولانسها و ماشينهاي آتش نشاني و ماشينهاي انتظامي براي امداد رساني در مواقع بحراني در پي داره و از طرف ديگه ،بيچاره كسيكه توي خيابون انقلاب يا آزادي اشتباه وارد بشه. مجبوره براي دور زدن و وارد مسير مقابل شدن از آزادي تا نزديك انقلاب بياد تا يه دور برگردون پيدا كنه.

واقعا من نفهميدم كه جناب قالي باف با چسبوندن برچسب زرد رنگ B.R.T روي اتوبوسهاي اين مسير چه هدفي رو در اجراي اين طرح به اصطلاح B.R.T دنبال ميكنه.
من یه الف بچه ام